Od 1. září 2006 jsme v prvním ročníku zahájili výuku novou genetickou metodou čtení a psaní (děti si slovo vyhláskují a přečtou potom najednou např. M-Á-M-A – MÁMA). Doposud se čtení vyučovalo analyticko syntetickou metodou, tzn. slabikováním. Odlišnosti jsou jak v nácviku čtení, tak v nácviku psaní. V počátcích se pracuje pouze s velkými tiskacími písmeny, které se žáci učí číst i psát. Po osvojení všech velkých tiskacích písmen se přidávají malá tiskací písmena, která se ovšem jenom čtou, ale nepíší. Nácvik psací abecedy probíhá v době, kdy žáci už znají a umějí přečíst malá tiskací písmena (asi v prosinci). Výhodou je, že děti rychleji poznají všechna písmena a mohou si tak dříve číst.
Od 1.1.2007 byl plně zprovozněn internetový portál s podpůrnými výukovými materiály a zkušebními testy. Portál je přístupný na www stránkách školy našim žákům i ostatní veřejnosti.
Sport
výuka plavání probíhá ve školním bazénu od 3. třídy
nabídka dalších hodin tělesné výchovy je součástí volitelných předmětů od 7. ročníku
každoročně realizujeme lyžařské výcvikové zájezdy žáků 7. tříd s možností účasti žáků 8. a 9. ročníku
pravidlem se stal lyžařský ozdravný pobyt na horách pro zájemce z řad 4. a 5. ročníků
velký zájem je o celoroční soutěž o nejsportovnější třídu
zapojujeme se do soutěží na úrovni okresu, kraje i republiky, mnohé často pořádáme
spolupracujeme se sportovním klubem JeMoBu (spojení měst Jemnice a Moravské Budějovice ve sportovních odvětvích florbal a triatlon)
od školního roku 2006/2007 spolupracujeme s hokejovým klubem (jsme připraveni vytvořit úpravou rozvrhu příznivé podmínky pro trénování mladých hráčů)
nabízíme dětem možnost realizovat své sportovní nadšení v mnoha zájmových kroužcích v odpoledních hodinách
Výuka cizích jazyků
výuka anglického jazyka od 1. třídy
možnost výuky dalšího cizího jazyka od 7. třídy v rámci volitelných předmětů
výuka obou cizích jazyků aprobovanými učiteli
při výuce cizího jazyka vyučujeme současně v paralelních třídách a rozdělujeme děti do skupin podle nadání, snahy a dovedností
probíhá dopisování elektronickou poštou, zorganizovali jsme výjezdy do Anglie, Itálie a Polska
spolupracujeme s rodilými mluvčími od roku 2000, kdy nás poprvé navštívili manželé Becherovi
od března 2006 jsme navázali kontakt se studenty z Anglie, kteří si s našimi žáky výborně rozuměli, a proto jsme v termínu 14.-18. srpna 2006 uskutečnili příměstský jazykový tábor s jejich účastí.
Výuka práce s počítačem
žáci mají k dispozici dvě odborné učebny s 50 počítači připojenými na internet
kromě výuky informatiky pracují žáci s dalšími 15 počítači v odborných učebnách
děti v 1. - 5. ročníku využívají počítač zájmovou formou v blocích v jednotlivých předmětech
v 6. - 9. ročníku je zavedena pravidelná výuka jednu až dvě hodiny týdně
během těchto hodin žáci zvládnou kromě běžných dovedností také psaní všemi deseti (v 6. a 7. ročníku), práci s grafickými programy, pracovat s internetem
počítačové učebny jsou využívány i během ostatních hodin v dalších předmětech, žáci pracují s různými speciálními výukovými programy
od 1.9.2007 realizujeme pravidelnou výuku již od 3. třídy (celkem 5 hodin navíc oproti předepsané povinnosti)
Zájmová činnost
lze ji realizovat ve třech součástech naší školy - školní družina, školní klub a Dům dětí a mládeže Budík
nabídka různých činností probíhá vždy v měsíci září a žáci si mohou vybrat libovolný počet kroužků
nabídka je velice široká - DDM Budík asi 25 kroužků, školní družina kolem 7 kroužků a školní klub asi 15 kroužků
touto formou je realizována i příprava žáků na příjímací zkoušky
Speciální nabídky
Od 1.9.2009 vyučujeme 2 hodiny týdně ČJ a M ve všech třídách v půlených hodinách, což umožňuje jednak práci s nadanými a talentovanými žáky, jednak individuální přístup k dětem s vývojovými poruchami učení. Stejnou formou probíhá i výuka Anglického jazyka ve všech třídách a všech hodinách..
pomoc výchovných poradců ve vyučování i mimo ně
široká škála volitelných předmětů od 7. ročníku
výuka dětí se specifickými poruchami individuální formou
netradiční uspořádání lavic ve třídách
výuka v 16 odborných učebnách a specializovaných prostorách
o přestávkách nabízíme vyžití formou stolního tenisu ve všech patrech před třídami, horolezeckou stěnu, žíněnky apod.
zabezpečení pitného režimu pro všechny žáky (na 1. stupni je čaj k dispozici přímo ve třídách, pro žáky 2. stupně ve školní jídelně, kde mohou i svačit)
prodáváme dětem dotované mléčné výrobky
pravidelně navštěvujeme abonentní představení Horáckého divadla v Jihlavě
vydáváme školní časopis Havlíček s přílohou Mráček pro menší děti
při škole velmi dobře pracuje Nadační fond ZŠ, který ročně věnuje dětem přes 200 000 Kč
ucelený systém exkurzí, který z velké části hradí Nadační fond ZŠ
- žáci 1. - 4. ročníku navštíví pamětihodnosti v okolních městech (Jaroměřice nad Rokytnou, Jihlava, Znojmo, Vranov nad Dyjí, Bítov, Třebíč, Náměšť nad Oslavou)
- žáci 5. - 6. ročníku jedou dvakrát do Brna (planetárium, Śpilberk, Antropos, chrám sv. Petra, Technické muzeum)
- žáci 7. - 8. ročníku navštíví dvakrát Prahu (Královská cesta, Vojenské muzeum, Klementinum, Petřín, Národní muzeum, Národní divadlo)
- žáci 9. ročníku navštíví Památník Terezín.
možnost využití kvalitního lyžařského vybavení, které ZŠ půjčuje za symbolickou cenu
velké množství doplňkových programů (např. vánoční koncert, celoroční matematická soutěž, návštěva různých kulturních akcí v místě i mimo ně, dvakrát návštěva Úřadu práce v Třebíči v rámci volby povolání, exkurze do JE Dukovany a VE Dalešice, prohlídka Technických služeb Moravské Budějovice, Čistírny odpadních vod, skládky odpadů, prohlídka Muzea řemesel a věže v Moravských Budějovicích, besedy s pracovnicemi Městské knihovny, a pod.)